5 ژانویه 2024 - در یک قدم مهم به سمت مراقبت شخصی سازی شده از دیابت، یک مطالعه ی جدید توسط محققان ایرانی پتانسیل نسبت اسید اوریک به کلسترول HDL- که با UHR نشان داده می شود- را به عنوان یک پیش بینی کننده اصلی برای شروع سندرم متابولیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد. این مطالعه نشان داد که  UHR می تواند به عنوان یک نشانگر با حساسیت قابل توجه در پیش بینی پیشرفت دیابت با توجه به پتانسیل بالای ایجاد سندرم متابولیک در بیماران دیابتی، استفاده شود.

نتایج این مطالعه در مجله ی تغذیه، متابولیسم و بیماریهای قلبی عروقی منتشر شد.

افزایش سریع شیوع جهانی دیابت قندی، تمرکز قابل توجه ابتکارات بهداشت عمومی را به خود جلب کرده است. تأثیر سندرم متابولیک بر دیابت قندی نیز در سال های اخیر مرکز توجه تحقیقات بوده است. نسبت اسید اوریک به لیپوپروتئین با چگالی بالا ( UAبهHDL) اخیراً به عنوان پیش بینی کننده ی دیابت و بروز سندرم متابولیک در افراد مبتلا به دیابت نوع2برجسته شده است. از این رو، محققان مطالعه ای را برای بررسی قابلیت اطمینان UHR برای پیش بینی سندرم متابولیک در بیماران دیابتی انجام دادند.

در این مطالعه، که در سال 2021 در کلینیک دیابت بیمارستان علی ابن ابیطالب در شهر رفسنجان انجام شد، 300 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند. با استفاده از یک روش نمونه برداری مناسب، محققان در این مطالعه به بررسی پارامترهای جمعیتی، بالینی و آزمایشگاهی پرداختند و بینش های زیادی را در مورد رابطه ی پیچیده بین UHR و سندرم متابولیک بدست آوردند.

یافته ها:

· بطور شوک کننده ای 74.33% از شرکت کنندگان دچار سندرم متابولیک بودند که نیاز فوری به ابزارهای پیش بینی کننده با حساسیت بالا را برای تشخیص زودرس و مداخله ی به موقع نشان می دهد.

· تجزیه و تحلیل بیشتر در مورد تفاوت بین بیماران مبتلا به و بدون سندرم متابولیک نشان داد که میانگین نسبت UHR و سطح تری گلیسیرید کسانی که مبتلا به سندرم هستند، به طور قابل توجهی بالاتر است(به ترتیب 0.002 P = و  P <0.001).

· این مطالعه یک آستانه برای UHR شناسایی کرد- 8.118%- که دارای حساسیت چشمگیر 70.32%  و ویژگی 55.08% در تشخیص پیشرفت سندرم متابولیک در دیابت نوع2 بود.

· تجزیه و تحلیل ویژگی عامل گیرنده (ROC) تصویری واضح از پتانسیلUHR  را به عنوان یک ابزار پیش بینی کننده ی متوسط و در عین حال با ارزش ارائه داد(AUC:0.621، P = 0.001، 95 ٪ CI:0.549-0.694).

بنابراین، همانطور که تأثیر این یافته ها را هضم می کنیم، آشکار می شود کهUHR  می تواند به عنوان یک تغییر دهنده بازی در نظارت روتین برای افراد مبتلا به دیابت نوع2، ظاهر شود. این مطالعه نظارت منظم بر نشانگر UHR را در آزمایشات آزمایشگاهی، و قرار دادن آنبه عنوان یک مؤلفه مهم در زرادخانه ی مقابله با سندرم متابولیک را توصیه می کند.

این مطالعه نه تنها شکاف مهمی که در درک دانشمندان از سندرم متابولیک وجود داشت، پر می کند، بلکه محققان را به تحقیق بیشتر در مورد نقش ظریف UHR به عنوان یک نشانگر پیش بینی کننده، تشویق می کند. این موفقیت می تواند راه را برای مداخلات هدفمندتر و رویکردهای شخصی در مدیریت تعامل پیچیده ی دیابت و سندرم متابولیک، هموار کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/uric-acid-to-hdl-ratio-may-predict-metabolic-syndrome-in-type-ii-diabetes-patients-122611